De PH-UAO in het nieuws

Een enkele keer ging het fout

Onze Tiger, destijds als PH-UAO in dienst van de RLS en NLS, werd intensief voor scholing, sleperij en rondvluchten gebruikt. Daardoor kwam het toestel regelmatig in handen van nog relatief onervaren vliegers.
Andere keren speelde nonchalance, bravoure, slechte vlucht voorbereiding of gewoon botte pech een rol.
Lang niet altijd won onze Tiger destijds de ongelijke strijd...

Buitenlanding

1 september 1948

De leerling raakte op een overlandvlucht de weg kwijt. Genoodzaakt door brandstofgebrek maakte hij een noodlanding nabij Dalfsen waarbij verder geen schade ontstond. De volgende dag werd brandstof gebracht en vloog instructeur Beaudoux het toestel naar Ypenburg terug.

Bestuurder: F. Dunki Jacobs

Botsing tijdens formatievlucht

  27 juli 1950

Ter voorbereiding van de openingsvlucht ter gelegenheid van de I.L.S.Y. te Ypenburg werd een oefenvlucht gemaakt. Deze oefenvlucht werd gemaakt door een formatie bestaande uit drie Tiger Moth vliegtuigen van de R.L.S.

Voor deze vlucht was de vaste bemanning van de ploeg van de R.L.S. aangewezen, bestaande uit de vliegers-instructeur L.T. Loohuizen, H.J. Beaudoux en A.B. Hofman. Tijdens de vlucht heeft het linker vliegtuig, de PH-UDC, bestuurd door Beaudoux, zich ten gevolge van een remousstoot naar rechts bewogen, waardoor de rechter boven vleugel in aanraking kwam met het stabilo van het middelste vliegtuig, de PH-UAO. Van dit vliegtuig werd het stabilo en het hoogteroer licht beschadigd. Na de botsing werd de oefening afgebroken. De drie vliegtuigen konden daarna normaal worden geland.

 

Schade door storm

15 maart 1951

Tijdens een storm die in die nacht woedde werd op het vliegveld Ypenburg enkele grote tenten beschadigd. In deze tenten waren een aantal Tiger Moth lesvliegtuigen van de R.L.S. ondergebracht. Door het inwaaien van de tent werden acht vliegtuigen tegen- en over elkaar geschoven, waardoor deze vliegtuigen werden beschadigd.

Alle beschadigde vliegtuigen konden weer worden gerepareerd.

Vervuilde benzine

 26 juli 1951

Op deze dag werden enkele Tiger Moths van de R. L.S. afgetankt met vervuilde benzine.
Ten gevolge van dit feit moest de PH-UAO als ook de PH-UDA en PH-UDZ nabij Ypenburg een noodlanding maken.

Ongeoorloofde aerobatics

27-02-1952

 

Door leerling-vlieger L.J. Brunt werden met de PH-UAO ongeoorloofde aerobatics uitgevoerd boven Arnhem.
Als vliegopdracht kreeg deze vlieger de route Ypenburg – Teuge - Hilversum, om vervolgens via 's Hertogenbosch en Rozendaal terug naar Ypenburg te vliegen.
Echter vanaf Teuge werd van de opdracht afgeweken en vloog de vlieger naar Arnhem alwaar op 1000 voet hoogte (300 meter) gedurende 4 minuten scherpe bochten werden gedraaid. Hiervan was door getuigen melding gemaakt.

 

Taxiincident op Hilversum

30 augustus 1956

Na de landing op Hilversum kreeg de leerling opdracht de PH-UAO naar de hangaar terug te taxiën. Hierbij lette de instructeur die op de voorste zitplaats zat niet goed op. Plotseling doemde de stilstaande PH-UAM voor hen op en een botsing was niet meer te vermijden. De 'AO reed achter tegen de 'AM aan, het linker wiel tegen het richtingsroer, het rechter tegen het hoogteroer en de schroef beschadigde het kielvlak.
Instructeur: H. Schnitger. Leerling: G. Domburg.

'Politieke' vliegtocht viel in het water

27 mei 1962

Een reclame vlucht verliep eind mei 1962 net iets anders dan verwacht.
Een stevige onweersbui en de daarmee gepaarde zwarte lucht, deed de vlieger van de NLS Tiger Moth PH-UAO besluiten het zekere voor het onzekere te nemen en een voorzorgslanding in een weiland nabij Muiderberg te maken. De reclamesleep werd afgeworpen en de Tiger landde daarna veilig tussen de koeien.
In de namiddag, toen het onweer uit de buurt was, kon de Tiger weer veilig opstijgen richting vliegveld Hilversum.

Sleepproeven voor certificatie

18 juni 1962

Na de ongelukkige sleepvlucht van 27 mei, werd besloten met een andere propellor te gaan vliegen. Met extra meetapparatuur werden de olie- en de cylinder-koptemperatuur goed in de gaten gehouden.
Het resultaat was goed te noemen, waarna de PH-UAO definitief werd goedgekeurd voor het maken van sleepvluchten.